vrijdag 25 december 2009

1e Kerstviering Leger des Heils




Eerste keer op 1e Kerstdag kerst gevierd bij dagopvang van het L.d.Heils. Eerst 'n kerstdienst geleid door 'n vriend van mij met zijn ldh mensen of voorheen ldh. "Heer ik vind het niet gemakkelijk, ik kan het niet, maar hier ben ik ", was mijn gebed van tevoren. Nora was de eerste die mij begroette, 'n maand terug had zij 'n eigen kamer elders. Een paar keer 't afgelopen half jaar met haar gesproken en eind nov. bij haar doopdienst geweest. Voor mij ook bemoedigend dat iemand blij is jou te zien. Kerstliederen luisternd en iemand zien die gewoon zijn was uit de wasmachine haalt, of al bier drinkend en z'n meisje zoenend het gebouw weer verlaat. Even wennen dus. Naast me iemand die na de was vouwen, z'n technische "Weet jij dat"boek verder leest. Ook 'n Pool die het bijbelgedeelte in het Pools leest voor de groep Polen, het is vrij stil!! Toch respect, is er ook. Na de kerstdienst met in/ uitloop wordt het bestelde chinese eten binnen gebracht en ik help met frisdrank inschenken achter de balie. Ook dan moet ik even wat verwerken en daarna zelf wat eten.

Daarna praatjes maken met mensen. Wat een eenzaamheid is er ook en verdriet. "Je hebt dat onthouden van de vorige keer in het slaaphuis?"vraagt een man verrast. Hij heeft geen familie, is net 3 weken weer in Nederland....ach een heel verhaal. ...Ik luister, ik stel soms een vraag....'n man met emoties en oprechtheid en die de Heer kent. Een hele groep mannen was steeds aan het gitaar spelen en zingen. Wat een talenten er tussen, de hele zaal genoot. Het repertoire van rock, blues, "Kom van dat dak af"opeens en "tell it on the mountains oa. Wow.



Ik ben blij dat ik geweest ben de hele middag, "dank U Heer, U heeft mijn leven verrijkt dit jaar"zeg ik in de auto terug. Mijn hoofd zit nog wel even vol met allerlei indrukken en verhalen.

1 opmerking:

Mieke zei

Fijn dat je achteraf toch genoten hebt!
Geweldig dat je zo bezig bent en troost en liefde kunt uitdelen..

Voor zoveel mensen vallen de feestdagen niet mee.
Dat merk je bij de MensA ook en als je dan ook nog niets te makken hebt valt het helemaal niet mee.
Mensen van wie je het dan helemaal niet verwacht kunnen de stemming dan toch weer opvrolijken.
Het is wel eens moeilijk en vermoeiend met alle gevoelens en emoties die je dan oppikt!
We hebben vanmiddag een warme maaltijd gehad daar.
Ze hadden allerlei stamppotten gemaakt met spekjes en worst.
Er werd flink gegeten en er heerste een goede sfeer gelukkig!

hug van: Mieke