vrijdag 2 januari 2009

Oudejaarsavond 2008 en nieuwjaarsdag 2009



Bart, Linda, Bram, Roos en Floor kwamen 2 nachtjes logeren 30 december. Floor zag je echt alles bekijken, 'n vreemde omgeving voor haar even. Bram en Roos waren al gauw weer vertrouwd met alles. Oudejaarsavond werd Roos in bed gelegd, maar slapen lukte niet. Zo zaten we rond 21.00 met opi, Arie en Eva allen aan tafel rond het spel Pictionary. 2groepen namen het tegen elkaar op, in de ene groep deed Roos mee, in de andere Bram. Dus zij moesten soms ook iets tekenen, wat de rest van de groep dan moest raden. Linda was erg goed in raden, maar Bram zijn eenvoudige tekeningen hielpen daar ook bij. Jammer voor Arie die het steeds tegen hem op moest nemen, met zijn mooiere tekeningen!!

Ook opi genoot. Eerder die middag was Bart met zijn opa naar het graf van oma geweest. Zij werd vorig jaar 31 december begraven!! Het was goed . Ik deed mijn rondje vrijwilligerswerk in het bejaardentehuis, thee of koffie schenken, boterhammen smeren indien nodig . Na die ronde zoek ik dan 1 of 2 ouderen op, voor 'n praatje. Iedere keer ervaar ik als ik wegga het als dankbaar "werk". Heel veel mensen, al wonen ze nog in de aanleunwoningen, zijn erg beperkt en vrij eenzaam. Vanmiddag 'n echtpaar, hij doof en zeer slecht lopend, zij ziet alleen contouren. Verder heel helder en zo hoor je hele boeiende levensverhalen. Wat fijn als mensen je bezoek waarderen, of zo als vanmiddag het gesprek met mij "boeiend" genoemd werd. ( Eerst luister ik uitgebreid naar wat zij mij willen vertellen en vraag ik daarop door bijv.; aansluitend vertel ik ook wel iets van mezelf ). Ik loop al met ideeen rond, of ik deze meneer iets van mijn schildersboeken zal uitlenen.
Nieuwjaarsdag was het uitslapen ( ik hoorde Bram die naast me sliep er niet eens uitgaan) en verder snoepen van appelflappen en oliebollen. 'sMiddags wandelen naar en op het ijs.
Daarna speelden Bram en Roos weer verder met postbode spelen met 'n oude tas en oude kaarten en enveloppen , portemonnaies met "geld". Tussendoor beweegt en springt Roos en wil zo graag op de foto.

Begin van de avond, na 'n lekkere lasagne gemaakt door Bart en Linda, vertrekken zij weer. Ik ruim op, stofzuig , doe wat wassen en heb wel weer wat moeite met alleen zijn. 'n Goede, maar heftige oorlogsfilm leidt af. 2januari, vandaag, is ook 'n dag met wat opruimen. Ramen gezeemd, want met vuurwerk kijken achter glas, komen natuurlijk kindervingertjes te pas. Bart had gisteren de stoep al schoongeveegd van vuurwerkafval.

Geen opmerkingen: