dinsdag 26 augustus 2008

Joodse volk: begravenis, tentoonstelling Yanneke Wijngaarden in Elburg, "Mazzeltov"in Nijkerk

2 Byzondere dagen . Eerst naar de dankdienst van de overleden moeder en schoonmoeder van vrienden van mij in Dokkum. Want 'n trouwe en dankbare vrouw van 90 jaar werd hier herdacht. Bij het graf spraken 2 "joodse zusjes", die in 1943 in het "ouderlijk huis "van deze vrouw werden opgenomen, vol liefde over die tijd en de ontmoetingen op hoogtepunten in hun levens daarna.
Ja dit huisgezien was moedig, want zonder gevaar was het geenszins.
Maar door dit onderduikadres zijn zij niet op transport gezet en omgebracht, zoals dit schilderij laat zien van Jip van Wijngaarden. Er waren toen ook veel huizen en kerken zonder ramen naar de joden!!!


Byzonder ook dat deze moeder zelf 'n paar weken terug het gebed voor haar, overnam en zelf dankte en haar kinderen zegende.


Daarna aan tafel geschoven in Meppel. Waarna ik met Bram met 'n letterspel zag welke woorden hij al kan maken na 2 weken school. Met Roos lekker gedanst en met Floor geknuffeld.


Vanmorgen vandaar naar Elburg naar de tentoonstelling "Uw volk is mijn volk"van Yanneke Wijngaarden. De schilderijen maakten grote indruk op mij, bijbels en herkenbaar Joods, alles in Messiaans perspectief. Van het verbond met Abraham en het Messiaanse verbond, van het lijden van de sjoa, het zwijgen van de wereld, het visioen van Ezechiel en God die trouw blijft aan Zijn verbond.


Ach je moet het zelf zien, beleven- de kleuren, vormen, de expressie, het verhaal!!
T/m do. 28 aug. in Elburg. Misschien af en toe haar naam intypen op google en zien waar 'n tentoonstelling is!!! Ik heb thuis 'n paar foto's uit haar boek gemaakt, maar dat is niet in het echt!! Ik heb haar website gevonden!! http://yannekewijngaarden.nl

Daarna kwam ik in Nijkerk bij Christenen voor Israel bij de tentoonstelling 60 jaar, "Mazzeltov".



Terwijl Israel continu wordt afgeschilderd als de bron van menselijk lijden, worden haar bijdragen tot verbetering van de wereld genegeerd. Wist u dat .....


Wist u dat de mensen in Sederot maar 16 sec. tijd hebben om een schuilplaats te zoeken voor 'n raket die afgevuurd wordt vanuit de Gaza, gemaakt van o.a. lantaarnpalen en volgestopt met glasdelen om zoveel mogelijk slachtoffers te maken? Hier 'n foto van een school waar ze 'n speciaal dak boven hebben gemaakt vanwege raketaanvallen!!




Ja want openlijk wordt tot de vernietiging van Israel door o.a. Iranse leiders aangemoedigd.
Laten wij nadenken hoe we achter het Joodse volk kunnen staan.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb de site opgezocht naar de tentoonstelling "Uw volk is mijn volk" van Yanneke Wijngaarden..wat interessant is dat.
Natuurlijk ken ik haar wel van de film.
Wat leuk om de biografie te lezen
en zo meer te weten te komen over haar leven...

Jij onderneemt zoveeldingen en ik vind het makkelijk en leerzaam om dan de sites op te zoeken en zo te kijken!

groetjes: Mieke