zaterdag 19 april 2008

Messiaanse Pesach Haggada


Vanmorgen naar de Messiaanse gemeente in Nieuw-Lekkerland geweest. Jacob Keegstra sprak .
'n Preek waarbij ik weer veel heb zitten schrijven, zoveel nieuws hoor ik over Gods woord.
Daarna werd ik met mijn vriendin uitgenodigd voor de Pesachviering, die óm half 7 begon.
Met uitleg over de sederschaal met mierikswortel, peterselie, kommetje met zout water , charoset, het ei , het botje. Ook de uitleg van de 3 matzes, waarin wij in de middelste matze- die gebroken wordt en 'n gedeelte verstopt- Jezus de Messias herkennen, die gebroken, gestorven en begraven is. Het verstopte deel mocht na de maaltijd door de kinderen gezocht worden. Ze krijgen dan 'n cadeautje. Zo is Jezus, de opgestane Messias, het cadeau van God voor ons.


Met uitleg van de 4 bekers wijn/ druivesap.
1) De beker der heiliging -"Ik zal u uitleiden".
2) De beker van de slagen, plagen -"Ik zal u redden".
3) De beker van de verlossing-"Ik zal u verlossen".
4) De beker van de aanneming, lofprijzing-"Ik zal u aannemen".

Het geheel met bijbellezingen, vragen van kinderen, liederen zingen en 'n maaltijd is byzonder om mee te mogen maken.

1 opmerking:

B.N. zei

De druivenoogst was in oktober en Pesach in de lente. Het natuurlijke druivensap was dus eigenlijk gegist.