zaterdag 5 april 2008

Kom in de kas , museumweekend.



Vandaag is er veel te doen in het land. Ik zoek het dichtbij en vind pareltjes. Eerst bezoek ik bij Fam. van Vugt in H.I.Ambacht hun bedrijf: teelt van Turkse aubergines. Ik hoor interessante dingen van de biologische gewasbescherming. Ik zie kokers waar insecten in hebben gezeten, die doen nu in de kas hun gewasbeschermend werk, opeten van.......De bijen zijn niet actief, het is niet warm. Ingenieus wat er electronisch allemaal geregeld wordt in een kas. Alleen het weer buiten is niet te regelen!! Vorig jaar was er deze tijd al veel meer oogst. Ook zien de aubergines er wat minder glad uit, maar de smaak van turkse aubergines schijnt goed te zijn.





Daarna kom ik bij de Fam. v.d. Berg waar mevr. v.d. Berg na het overlijden van haar man, door is gegaan om " museum"achtige schuren vol met oude boerderijspullen te verwezenlijken. Het is zeer de moeite waard om er rond te lopen en enthousiast te horen vertellen over de werktuigen, en andere zaken. David had ik net opgehaald van de padvinderij en wilde ook wel weten hoe oude machines werkten.

Omdat het ook museumweekend is gaan we dan naar Ridderkerk-Rijsoord, naar het Planetarium Museum Johannes Postschool. We bekijken 'n video "Bombardement van Rotterdam"in de 3d koepel. We krijgen 'n rondleiding in de capitulatie kamer ,waar 15 mei 1940 de cap. ondertekend werd. Alle mensen van toen zijn via foto's getrouw mogelijk nagemaakt als poppen nu. Ik maak nog foto's van 'n borduurwerk over de oorlog en bij 'n schilderij van het verzet zeg :"Die mevrouw op de fiets zou omi Groeneveld kunnen zijn David" en leg ik wat uit van koerierster werk.

Geen opmerkingen: