vrijdag 21 maart 2008

Pesach viering en Goede vrijdag




Ik ben in "'t Wonder van het kruis, de laatste 18 uur voor Jezus sterven"aan het lezen van Wilkin van de Kamp.( www.cross-light.net). Het verrijkt mijn geloofsleven, om te lezen waarom de 7 momenten dat Jezus bloed vloeide, nodig was om 7 wonderen in mijn leven te doen plaats vinden. Gisteren las ik over de doornenkroon, met vlijmscherpe doorns van 2 1/2 cm lengte. De doornenkroon staat symbool voor de vloek, of wel de gevolgen van de zonde in mijn leven. Samen met de kringavond waar we n.a.l.v de preek Gefocust op Jezus, praten en met stil waren met bijbelteksten, heeft God mij weer verder geholpen.


Donderdag op de kring in Noordeloos Pesach gevierd, zoals de Messiaanse joden dat vieren, maar dan zonder de gewone maaltijd. Met jongeren erbij, die vragen mogen stellen, met concreet tastbare en proefmomenten beleef je de Uittocht uit Egypte voor de Joden en de uittocht uit de zonden voor ons door Jezus sterven, veel duidelijker. Zo hebben de eerste gemeenten na Jezus sterven ook Pesach gevierd, tot in 300 na Christus door de Romeinse keizer en de godsdienstige leiders alles wat Joods was , weg moest uit de kerk. Naar hun denken kwam de kerk in de plaats van Israel. Daaruit is heel veel lijden , vervolging voor de Joden uit voortgekomen.Wat hebben we veel verloren, wat is het goed om die kostbaarheden weer te ontdekken.

1 opmerking:

Jan van Luik zei

Beste Cora,

Ik lees op je weblog over de pesachmaaltijd die je 'viert' met de jongeren. Dit doe ik regelmatig op school ook. Maar zit dan met de vraag hoe 'ritueel' je het inkleed. In hoeverre heb je hierbij tips voor vaste momenten, verhalen, gebeden, etc. Ik ben namelijk nog op zoek naar een goede indeling van deze maaltijd. Past bij mij in de lessencyclus over Mozes - vrijheid.

Groet,
jw.vanluik@csgpm.nl