maandag 18 februari 2008

'n Dagje Amsterdam


Samen met 'n vriendin met de trein naar Amsterdam.Eerst naar de Hollandse Schouwburg, wat in 1942-1943 'n deportatieplaats werd voor de Joden uit Nederland.Nu is er een tentoonstelling en 'n monument.In 'n folder zag ik "Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook 'n ander niet", over 'n combiprogramma met het Joods Historisch Museum voor gr. 8 en ouder . Moeite waard
Als je zulke grote getallen ziet van weggevoerde joden naar de kampen en hoe weinig joden die kampen overleefd hebben, dan word je stil.Wat zou ik hebben gedaan, zou ik iets hebben ondernomen om 'n schuiladres te geven?

Daarna naar de Portugese synagoge die gebouwd werd van dec. 1670 t/m juli 1675. Joden uit Spanje en Portugal die hun landen verlieten , omdat ze vanaf 1492 Spanje moesten verlaten, "Spanje moest zuiver worden"In Portugal komend, moesten ze zich echter bekeren tot het christendom.Als je toch de sabbatskaarsen aandeed of andere Joodse gebruiken wilde volgen,( die bij de Joodse Messias ook gebeurden,) kwam je door de roomse kerk op de brandstapel als ketter!Zo kwamen joden naar Antwerpen en Amsterdam, daar getolereerd voor de handel.
Als ik even rondkijk zie ik op mijn netvlies 'n foto van Koos met Bart , die deze synagoge begin 2006 samen bezochten. Op zo'n moment is het goed dat er 'n vriendin bij me is. Dan gaan we het Joods Historisch Museum binnen, nog 3 1/2 uur te gaan, maar ik kom tijd tekort. Ik ga nog vast eens terug, uitgebreid het kindermuseum in en de bibliotheek.

Als je deze foto vergroot zie je 'n proces tegen de Joodse moordenaars.

Ik heb 'n stripboek gekocht: "De zoektocht".
Over Esther, haar ouders zijn in Auschwitz vermoord. Meer weet ze niet. Maar dan spoort Daniel, haar kleinzoon, via internet haar vroegere buurjongen Bob op. Bob heeft samen met Esthers ouders in Auschwitz gezeten en was tot het laatst bij haar vader. Esther is diep geschokt door zijn verhaal.
Ik ook en toch is het goed om zo'n boek te lezen.

Geen opmerkingen: